Nyheder

Billede1

—-00—-

D. 30. april 2015 stoppede

Lisbeth Errebo-Knudsen og Kim Kristensen

- efter næsten 41 år i praksis.

Region Sjælland har overtaget praksis pr. 1. maj 2015 og kaldes nu:

Regionsklinikken Horslunde

Klinikken bemandes med 2  læger dagligt og med samme personale .

Efter 1. maj har vi ikke længere åben konsultation. Dvs. alle tider skal forudbestilles.

Tider hos sygeplejerskerne vil tidligst være kl. 8.15.

—- 00 —-

  Sundhedstjenesten

Februar 2015

   Ny vejledning om fisk  :

  Fisk er super sundt, men rovfisk som f.eks. tun bør ikke indtages i større mængder af gravide, ammende, kvinder der planlægger graviditet og af børn, og skal helt undgås til de 0-3 årige.

  • Fisk er generelt sundt, blandt andet fordi fisk indeholder omega-3-fedtsyrer, som er meget vigtige byggesten for udviklingen af vores hjerner. Fisk og især fed fisk indeholder som omtalt fiskeolier med omega-3, men også selen, jod og D-vitamin, som kroppen har brug for, og som er svære at få fra andre fødevarer.
  • Det er derfor vigtigt at spise fisk – også for børn, gravide og ammende. Gode fiskearter er fx rødspætte, torsk og sild.
  • Når du spiser fisk flere gange om ugen, har du mindre risiko for at få hjerte-kar sygdomme sammenlignet med personer, der sjældent spiser fisk.
  • Spis derfor fisk mindst to gange om ugen som hovedret og flere gange om ugen som pålæg.
  • Alle former for fisk tæller med, også fiskefrikadeller, frossen fisk, fisk på dåse som torskerogn, tun og makrel, skaldyr som rejer og muslinger og marinerede sild på glas.
  • Tun og andre rovfisk er de sidste havdyr i fødekæden og indeholder derfor ofte store mængder kviksølv. Selv ved et relativt lille indtag af rovfisk kan man få skadelige mængder af kviksølv, hvilket kan påvirke udviklingen af fostres og børns hjerner, som er særligt følsomme.

  Derfor anbefaler Fødevarestyrelsen nu:  

  At 0-3 årige ikke spiser tun fra dåse.  

At børn mellem 3-14 år og gravide, ammende og kvinder der planlægger graviditet kun må spise op til 1 dåse tun om ugen.

  Sundhedsplejersketelefon mandag-fredag kl. 9.00-10.00 tlf.: 54 67 60 50 ∙ sundhedstjenesten@lolland.dk

—00—

  1. Ingen alkohol til børn under 16 år. Sig det klart og i god tid.
  1. Børn drikker, hvis deres forældre giver dem lov. De drikker 10 gange så meget som børn, hvis forældre synes, det er helt forkert.
  1. Jo tidligere børn drikker alkohol, jo mere drikker de

– og jo større er risikoen for, at de også prøver hash og andre stoffer.

  1. Snak med dit barn om, hvordan man siger nej til alkohol. Det er en styrke at være i stand til at afvise gruppepres.
  1. Lav aftaler med vennernes forældre om, at børnene ikke skal drikke alkohol. Det er altid nemmere ikke at være den eneste.
  1. Lad være med at skænke og lad være at købe alkohol til dit barn. Det signalerer, at du forventer, det begynder at drikke. Børn, der får alkohol hjemme, drikker mere, også når de er ude.
  1. Snak med barnet før festen – i stedet for at skælde ud bagefter.

Omsorg og tillid er godt, mens forhør og kontrol kan få den modsatte effekt. Snak sammen, indtil I forstår hinandens bekymringer og interesser omkring alkohol.

  1. Lær den 16-årige, at hvis der skal drikkes til en fest, skal det være få genstande

– flere genstande gør det svært at vurdere, hvad der kan give problemer som skænderier, slagsmål, uønsket sex, skadestuebesøg m.v.

 

9. Overvej dine egne alkoholvaner – de smitter – især hvis børn ser deres forældre berusede.

  Kilde: SST, information til forældre om alkohol. www.sst.dk

—00—

“Ren luft til ungerne

Røgen er lettet – nu sidder problemet i gulvtæppet.

Stoffer fra tobaksrøgen sætter sig i møbler, træværk, tæpper, tapet og tøj og kan spores længe efter rygning ophører.

Rygning foregår i højere og højere grad ude i den friske luft.

På langt de fleste arbejdspladser og i vores hjem ryges der ikke længere inden døre.

Selv om man ryger udendørs og sørger for at lukke døre og vinduer, kan man måle nogle af tobaksrøgens 4000 kemiske stoffer og gasser hjemme hos rygere.  Disse kemiske stoffer og gasser sætter sig i tøj, i hår og på huden og findes i udåndingsluften, og bringes på den måde indendørs. Stofferne kan overføres til andre ved kontakt gennem huden, indånding og indta-gelse (f.eks. når børn tager ting i munden).

Gammel røg er vedvarende, og forskere har påvist, at det kan give genskader hos mennesker. Selv om der ikke længere ryges indendørs, er gammel røg stadig tilstede, også selv om man lufter ud og gør rent. Ved at lufte ud, får man ren luft ind, men der er stadig affaldsstoffer til-bage på overfladerne.

FAKTA OM PASSIV RYGNING OG BØRN (ALDER 0 – 15 ÅR)

Børn optager de skadelige stoffer, når de indånder luften og kravler på gulvet og bevæger sig i møblerne.

Den samme mængde gammel røg i et rum gør større skade på børn end voksne,  fordi:

 Børn er mere aktive

 Børn ofte roder rundt på gulvet og i møblerne

 Børn trækker vejret flere gange i minuttet, end voksne gør

 Børn har en mindre krop end voksne

Børn der udsættes for passiv rygning/ gammel røg har:

 oftere mellemørebetændelse

 flere forkølelser

 øget risiko for vuggedød

 øget risiko for allergi og astma

 øget risiko for på lang sigt at udvikle hjerte/kar sygdomme og kræft.

Kilder: www.kræftensbekæmpelse.dk           www.sst.dk

—00—

”Sundere liv for alle”

Januar 2014 kom regeringen med 7 mål, som skal gøre dan-skerne sundere, og flere af målene omhandler børns sundhed. Vejen derhen skal, de næste 10 år, gå gennem et partnerskab på tværs af foreningsliv, erhvervsliv og institutioner.

De 7 nationale mål for danskernes sundhed er:

1. Den sociale ulighed i sundhed skal mindskes

2. Flere børn skal trives og have god mental sundhed

3. Flere voksne skal trives og have god mental sundhed

4. Flere skal vælge et røgfrit liv

5. Færre skal have et skadeligt alkoholforbrug og alkoholdebuten skal udskydes blandt unge

6. Færre børn skal være overvægtige

7. Flere skal bevæge sig mere i dagligdagen

Færre børn skal være overvægtige

Overvægt blandt børn og unge kan give fysiske og psykiske problemer og føre til blandt andet svækket livskvalitet og mobning. Visionen er derfor, at alle børn og unge – uanset social baggrund – har ret til at få de bedste forudsætninger for så mange gode leveår som muligt.

Især børn og unges indtag af for meget fedt og sukker og for lidt frugt og grønt kombineret med, at andelen af fysisk inaktive børn er stigende, er væsentlige faktorer for udviklingen af overvægt blandt børn. Familien, skolen og fritidsklubber spiller derfor en central rolle i forhold til at grund-lægge sunde mad-, drikke og aktivitetsvaner.

Diætisttilbud til børnefamilier

Lolland Kommune tilbyder overvægtige børn fra førskolealderen til og med 12 år, et vejlednings-forløb, sammen med deres forældre, hos klinisk diætist i 1 år. Formålet er at give overvægtige børn og deres familier mulighed for at ændre kost- og motionsvaner ved hjælp af vejledning fra klinisk diætist. Tilbuddet er gratis og kræver henvisning fra skolens sundhedsplejerske eller egen læge.

Læs mere om tilbuddet på Lollands kommunes hjemmeside.

https://www.sundhed.dk/sundhedsfaglig/sundhedstilbud/region-sjaelland/kommuner/lolland/kost/diaestist/#jump1

 —— 00 —–

Udvidet mulighed for gratis HPV vaccine.

Kvinder født i 1993-1997 har nu mulighed for gratis HPV vaccination. Tilbudet gælder til 31/12-2015.

Unge kvinder, der har haft deres seksuelle debut, kan fortsat have effekt af at blive vaccineret. Enten fordi de endnu ikke er smittet med HPV, eller fordi de ikke er smittet med alle de HPV-typer, som vaccinen beskytter imod.

Piger i 12 års alderen som ikke er påbegyndt vaccination med Gardasil HPV vaccine skal nu vaccineres efter to-dosis-program hvor det tidligere var et tre dosis program.

To dosis-program skal gives med interval på minimum 6 måneder og maksimum 12 måneder imellem.

Hvis man starter programmet, efter man er fyldt 14 år, anbefales fortsat tre doser, hvor man anbefaler at vaccinationerne er afsluttet indenfor et år

Spørg i lægehuset hvilke program dit barn skal følge.

kilde: SSI uge 28-32 –  2014.

—- 00 —-

Store Praksisdag 2014

Fotogalleri fra Store Praksisdag:

http://www.flickr.com/photos/eurosymbols/sets/72157642434807265/

En video om Store Praksisdag ( med bl.a. Lisbeth Errebo-Knudsen og Kim Kristensen): https://www.youtube.com/watch?v=f1V-K_zpldo

En video om de Fire Fantastiske Fortællinger (med bl.a. Lisbeth Errebo-Knudsen og Kim Kristensen): https://www.youtube.com/watch?v=SLFaSJogtIU

Promovering af Fire Fantastiske Fortællinger før Store Praksisdag ved Lisbeth Errebo-Knudsen : https://www.youtube.com/watch?v=2tjozK90BzQ

En video om “Hellere solbrændt end udbrændt” ved Kim Kristensen :

https://www.youtube.com/watch?v=HzONA22XvLg

En video om “Uddannelseslæger i Horslunde” ved Lisbeth Errebo-Knudsen:

https://www.youtube.com/watch?v=up3DXmuNX3k

—- 00 —-

OBS!! Vær meget varsom med smertestillende gigtmedicin

 Specielt stoffet DICLOFENAC (Diclodan, diclon og voltaren) kan give alvorlige bivirkninger.

Lægemidlet IBUPROFEN (ibumetin og  ipren) som kan købes i håndkøb kan også give alvorlige bivirkninger.

 Lægens råd:

  • Det er ikke farligt at have smerter, men det kan være farligt at tage gigtmedicin for smerterne.
  • Smerter såsom sportsskader, menstruationssmerter og lignende går over af sig selv. Hvis man ikke kan undvære smertestillende medicin anbefales panodil.
  • Gigtpatienter anbefales så vidt mulig at undgå smertestillende gigtmedicin. Det er vigtigt at træne og bruge fornuftige arbejdsstillinger og hjælpemidler. Hvis smertestillende medicin er nødvendig er førstevalget panodil.

—- 00 —-

De nye kostråd fra fødevarestyrelsen

Otte råd er blevet til ti.

Og de nye kostråd skal guide danskerne til en sundere og mere aktiv livsstil.

Lev sundere, følg kostrådene:

 Spis varieret, ikke for meget og vær fysisk aktiv.

Spis frugt og mange grønsager.

 Spis mere fisk.

 Vælg fuldkorn.

 Vælg magert kød og kødpålæg.

 Vælg magre mejeriprodukter.

 Spis mindre mættet fedt.

 Spis mad med mindre salt.

 Spise mindre sukker.

 Drik vand.

Lever du efter kostrådene, vil kroppen få dækket behovet for vitaminer, mineraler og andre vigtige næringsstoffer. Du nedsætter risikoen for livsstilssygdomme som hjertekarsyg-domme, type 2 diabetes og kræft. Samtidig forebygger rådene at du tager på i vægt.

Vil du læse mere om de nye kostråd gå ind på fødevarestyrelsens http://www.altomkost.dk/Anbefalinger/De_officielle_kostraad/kostraad.htm, hvor du kan finde pjecen “De officielle kostråd” og downloade undervisningsmateriale og lærervejledning for 5-6 klassetrin.